Midlertidig regler

I den nye boka til Rick Rubin - The Creative Act så har han noen snedige og gunstige ting som han kommer med angående kreativitet og slikt. En ting som han skriver på starten er... og da mener jeg virkelig helt på starten 👇

"Nothing in this book is know to be true. It's a reflection on what I've noticed, not facts so much as toughts. Some ideas may resonate, others may not."

Resonnere - Resonnering

En ting som jeg har glemt litt... eller ikke tenkt helt på er hvordan midlertidig regler for det prosjektet du holder på med kan ha en stor effekt på hvordan problemløsninga i slutt produktet kan ha. Dette gjelder mer prosjekter som tilsvarer noe i setningen "Du har full kreativ frihet."

Vi kan prototype, skisse, skrive, ringe mor etc. til det uendelige, men hvis vi ikke har noen regler for det prosjektet fra start så kan det være litt (VELDIG) vanskelig å finne ut av noen løsninger på hvordan slutt produktet blir.

Når jeg da snakker om midlertidig regler så er det mer snakk om, sånn som jeg tenker og kan bruke i verktøykassa mi, en god indikator på hvordan man kan få til prosjektet eller forstå hva du selv ønsker å lage. Regler blir kanskje sett som noe fastbundet og fælt hos noen, men det er i mitt tilfelle, i senere tid en ganske så befriende ting å ha.

Eksempel på tydelig bruk av en regel

Hvis jeg skulle ha satt en hovedregel i denne filmen så har det vært bruk av negativ plass eller på halv god engelsk negative space.

 

Something in the Garden | Short Film av Marcos Sánchez

Shots fra filmen

Så og si nesten hele filmen er hovedregelen brukt - negative space

En flott animasjonsfilm av Marcos Sánchez, det er tydelig at det er et gjengående tema av negative space i arbeidet hans - Sånn som denne.

International klein blue

Prøvde å gjøre en liten homage til denne spesifikke farge/skygge som Yves Klein lagde i et av sine kunstverk fra 1959. Historien bak bildet er det Rick Rubin forklarer i boka si veldig røft 👇

"The painter Yves klein decided to limit his palette to one color. This led him to discover a shade of blue no one had ever seen before."

Et skikkelig prakt eksempel dette, men veldig relevant med tanke på det å sette en regel for å utfordre seg selv, for så å lage noe helt nytt.

Tenke utenfor boksen

 

Animasjon av Chintis Lundgren

Alle ønsker å gjøre det, eller de fleste innenfor et "kreativt" fag ønsker det når de har lyst til å lage noe nytt og spennende. Da kan man gå full pupp og kjøre rett på med så mange ulike løsninger og tanketing at det kan fort gå rett i dass. I hvert fall av de tilfellene jeg har prøvd å tenke utenfor boksen selv.

Hvis man fort finner ut av noen begrep på hva man ønsker å formidle, så har man allerede en god start. Eksempler på noe som kan få deg til å tenke utenfor boksen er som følger 👇

Jeg bruker som regel å designe former organisk, og ender fort opp med å dra nye prosjekter som jeg jobber med i den type form.

Løsning generelt er, gjør det motsatte av det du gjør til det vanlige, bryt ut av mønsteret, hvis du som regel gjør organiske former, noe som er flott, så kan det være gunstig å gå til geometriske former istedenfor, og ut i fra det firkanter, sirkler, trekanter, så og si alt av mulig former og mikse imellom. Her kan du få uttrykk som får deg videre i prosessen, og som igjen får deg til å tenke litt annerledes når du først kommer tilbake til de organiske formene.

Rammeverk

Det å skape et rammeverk rundt det du skal formidle er nødvendigvis ikke svaret til alt godt, men nyttig.

Jeg syns R.R, nei ikke George men Rick Rubin har noen fine greier rundt dette med å bryte mønsteret og bygge på med et nytt rammeverk. Dette er veldig universalt hvis man tenker seg om, og et eksempel som han sier i boka er 👇

“If you film using professional equipment, consider making the movie with only the camera in your phone.”

Og det er enklere sagt en gjort, men du finner fort ut at du må kanskje fokusere mer på lys en du tidligere har gjort da et telefon kamera (generelt) har ikke de innstillingene som kan være nyttig å ha med seg i en senere post produksjon.

Rammeverk for et prosjekt er gunstig, veldig gunstig.

Eksempler IRL

 

Tom Hanks i You've Got Mail

Jeg sitter og skriver på dette innlegget og har tanker som kommer i form av; Hvorfor skal akkurat du skrive om dette når det finnes et lass med samme formidling og "visdom" av regler og ideer til kreativitet.

For å kutte ut denne litt så er regelen for å komme seg igjennom for min del så enkel som; Skriv som om du selv skal få noe ut av det. Og det er jo tross alt derfor jeg skriver, det er for min egen del.

En annen regel jeg prøver å følge innenfor skriving i et innlegg er det å ikke være så jævelig hard mot seg selv. Ikke prøv å døm det du skriver i utkastet, la det flyte så mye som det går. Det blir alltids grammatikk feil og skriveleifer, men budskapet til innlegget har kommet litt lengre en hvis man skulle ha kontrollsjekka setning for setning.

Konklusjon av regler / midlertidig regler

Bruk det til hva det er verdt, om du lager "dårligere kunst" av det å endre form, farger, stil, flyt, bytte kamera etc. av hva du som regel gjør, så er det en prosess for å utvikle seg selv, du lærer, du kan forstå mer av hva du har lyst til å formidle gjennom det prosjektet du holder på med, om det er visuelt, via tekst, lyd eller annet.

Takk for din oppmerksomhet.

 
Forrige
Forrige

Stiler i bevegelse

Neste
Neste

Lols i animasjon - En miksteip